Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου 2007

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΑΓΧΟΣ

ΒΙΚΥ ΣΙΜΟΥ ΚΑΙ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΠΑΠΑΝΗΣ

Η τελευταία δεκαετία απεικονίζει την έξαρση ενός συναισθηματικού παραλογισμού, μιας απογοήτευσης, αδιαφορίας μέσα στην οικογένεια, την πόλη, την κοινωνική ζωή γενικότερα.

Έχει καταγραφεί αύξηση της οργής και της απελπισίας. Έξαρση της επιθετικότητας, συναισθηματική βία.

Η τωρινή γενιά των παιδιών παρουσιάζει μεγαλύτερη συναισθηματική σύγχυση απ’ ότι τα παιδιά της προηγούμενης.

Έρευνες:
Σήμερα τα παιδιά εμφανίζονται:
Μοναχικά, καταπιεσμένα, οργισμένα, απείθαρχα, πιο νευρικά και ευέξαπτα, πιο παρορμητικά και επιθετικά.

Η συναισθηματική αγωγή των παιδιών αφήνεται στην τύχη. Στην τάξη δεν ενώνεται ο νους με την καρδιά.

Η εκπαίδευση πρέπει να συμπεριλάβει ουσιαστικές ανθρώπινες δεξιότητες.
(αυτοεπίγνωση, αυτοέλεγχο, ενσυναίσθηση, τη μάθηση της τέχνης της προσοχής, της επίλυσης των διαφωνιών και της συνεργασίας).

 Τα πάθη μας, όταν ασκούνται σωστά, περιέχουν σοφία. Καθοδηγούν τη σκέψη μας, τις αξίες μας, την επιβίωσή μας.

 Το πρόβλημα δεν είναι η συναισθηματικότητα, αλλά η καταλληλότητα του συναισθήματος και της έκφρασής του.

 Έχουμε δύο εγκεφάλους, δύο μυαλά και δύο διαφορετικά είδη νοημοσύνης: τη νοητική και τη συναισθηματική. Πρέπει να βρούμε την έξυπνη ισορροπία ανάμεσα στα δύο.

 Πώς μπορούμε όμως να εμφυσήσουμε νοημοσύνη στα συναισθήματά μας; (Με την καρδιά βλέπει κανείς σωστά).

 Η νοημοσύνη (IQ) - ευφυΐα, δεν μπορεί να οδηγήσει σε τίποτα όταν τα συναισθήματα έχουν κλονιστεί.

 Ο καθένας μπορεί να θυμώσει - αυτό είναι εύκολο. Αλλά το να θυμώσει κανείς με το σωστό άτομο, στο σωστό βαθμό και στη σωστή στιγμή, για τη σωστή αιτία και με το σωστό τρόπο - αυτό δεν είναι εύκολο.
“Αριστοτέλης”

 Η αμυγδαλή εξειδικεύεται στα συναισθηματικά ζητήματα. Αν η αμυγδαλή απομονωθεί από τον υπόλοιπο εγκέφαλο, το αποτέλεσμα είναι μια εντυπωσιακή ανικανότητα να συλλάβουμε τη συναισθηματική σημασία των γεγονότων. Αυτή η κατάσταση ορισμένες φορές καλείται “συναισθηματική τύφλωση”.

 Στερημένες από συναισθηματικό περιεχόμενο, οι διαπροσωπικές σχέσεις χάνουν την ισχύ τους.

 Μια σημαντική αιτία που είμαστε τόσο συγχυσμένοι από τις συναισθηματικές μας εκρήξεις, είναι επειδή χρονολογούνται συχνά από μια πρώιμη εποχή στη ζωή μας, τότε που δεν είχαμε λέξεις για να κατανοήσουμε τα γεγονότα. Μπορεί να νιώθουμε τα χαοτικά συναισθήματα, μας λείπουν όμως οι λέξεις για τις αναμνήσεις που τα ξανάφεραν στην επιφάνεια.

 Οι ευφυέστεροι ανάμεσά μας μπορούν να πνιγούν στον ωκεανό των απειθάρχητων παρορμήσεων και των αχαλίνωτων παθών τους. Άνθρωποι με υψηλό δείκτη νοημοσύνης μπορεί να χειρίζονται εντυπωσιακά άστοχα την προσωπική τους ζωή.

Συναισθηματική νοημοσύνη ή
νοημοσύνη της καρδιάς:

Ικανότητες να μπορείς να βρίσκεις κίνητρα για τον εαυτό σου, να αντέχεις τις απογοητεύσεις, να ελέγχεις την παρόρμηση, να χαλιναγωγείς την ανυπομονησία, να ρυθμίζεις σωστά τη διάθεσή σου να μην αφήνεις την απογοήτευση να καταπνίγει την ικανότητά σου για σκέψη, να έχεις ενσυναίσθηση και ελπίδα. Αυτές οι σημαντικές συναισθηματικές ικανότητες μπορούν πράγματι να διδαχθούν και να βελτιωθούν.


 Η ακαδημαϊκή νοημοσύνη δεν προετοιμάζει για καμιά από τις θύελλες ή τις ευκαιρίες που η ζωή φέρνει στον άνθρωπο.


 Οι άνθρωποι που δεν είναι σε θέση να βάλουν σε τάξη και να ελέγξουν τη συναισθηματική τους ζωή, δίνουν εσωτερικές μάχες που υπονομεύουν την ικανότητά τους για σωστά προσανατολισμένη εργασία και καθαρή σκέψη.


5 Βασικοί τομείς:

1. Γνώση των συναισθημάτων (αυτο - επίγνωση). Αυτός είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της συναισθηματικής νοημοσύνης.

2. Έλεγχος των συναισθημάτων.

3. Εξεύρεση κινήτρων για τον εαυτό μας.

4. Αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων.

5. Χειρισμός των σχέσεων.

[Ο εγκέφαλος είναι εξαιρετικά εύπλαστος και μαθαίνει ακατάπαυστα]

Γενικά χαρακτηριστικά: Άντρας με υψηλό IQ:
φιλόδοξος, παραγωγικός, προβλέψιμος, πεισματάρης, δεν ασχολείται με τον εσωτερικό του κόσμο, κριτικός, λεπτολόγος, άβολος με τη σεξουαλικότητα και την εμπειρία των αισθήσεων, απόμακρος, ανέκφραστος, μονότονος, ψυχρός.

Υψηλό EQ:
κοινωνικά ισορροπημένος, εκδηλωτικός, πρόσχαρος, ελεύθερος από φοβίες και σκέψεις άγχους, αφοσιώνεται σε σκοπούς και ανθρώπους, τηρεί ηθική στάση, τρυφερός, πονετικός, πλούσια συναισθηματική ζωή, άνεση με τον εαυτό του και τους άλλους.

(Η συναισθηματική νοημοσύνη ενδυναμώνει πολύ περισσότερο τις ιδιότητες που μας κάνουν πιο ολοκληρωμένους ανθρώπους)

1ο, το κλειδί για τη συγκινησιακή ευελιξία.
2ο, το να διατηρούμε τα δυσάρεστα συναισθήματα υπό έλεγχο.

 Ο στόχος είναι η ισορροπία και όχι η συγκινησιακή καταστολή.

 Η τέχνη του να ηρεμούμε τον εαυτό μας είναι μια θεμελιώδης δεξιότητα της ζωής.

ΑΣΚΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ

1. ποιές είναι οι κυριότερες αξίες στη ζωή σου; Ποιές είναι οι πιο σημαντικές για σένα;


2.Οι αξίες σου αυτές κυριαρχούν στην καθημερινή σου ζωή και στο χώρο εργασίας σου; Εάν όχι, γιατί συμβαίνει αυτό;


3.Βαθιά εσωτερικά στην καρδιά σου είσαι ικανοποιημένος; Εάν όχι, γιατί συμβαίνει αυτό;


ΦΥΛΛΟ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΘΕΤΙΚΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

Θετικά: Θετικά γεγονότα, συζητήσεις των τελευταίων ημερών.
Αρνητικά: Συγκρούσεις, αρνητικά γεγονότα μέσα στην ίδια περίοδο.

Θ Ε Τ Ι Κ Α Α Ρ Ν Η Τ Ι Κ Α
ΘΕΜΑΤΑ
ΠΡΟΣ
ΣΚΕΨΗ

Τί σχέση έχουν
αυτά με τις
κύριες αξίες σας;

Πώς επηρεάζουν
την οικογένεια/
εργασία σας;

Άγχος;
Χαλαρότητα;

Άλλα άτομα

Πώς αισθάνεσθε;

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

FREEZE - FRAME

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ:


ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΜΥΑΛΟΥ:

FREEZE - FRAME

ΔΙΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ:

Δεν υπάρχουν σχόλια: