Κουτσομπολιού εγκώμιον 3

Ευστράτιος Παπάνης, Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Αιγαίου
-Οι αποτελεσματικοί μάνατζερ εμπλέκονται στις συζητήσεις μεταξύ των υπαλλήλων μιας επιχείρησης ( σχόλια για συναδέλφους, αποφάσεις της διοίκησης, κουτσομπολιό για τη ζωή των νέων υπαλλήλων κλπ) για διπλάσιο χρόνο από τους μη αποτελεσματικούς, επειδή δημιουργούν την αίσθηση ότι ανήκουν στην κουλτούρα του οργανισμού και των υπαλλήλων και γιατί οι υφιστάμενοι νιώθουν ότι οι απόψεις τους γίνονται αντιληπτές από τους ανωτέρους
-Το κουτσομπολιό είναι ευχάριστο και απαλλάσσει από το άγχος. Πολλές φορές όμως η κατάχρησή του είναι δείγμα κοινωνικού άγχους.
-Τα κοινωνικά σχόλια εμπλουτίζουν τις εσω-ομάδες, καλλιεργούν μια επίφαση εμπιστοσύνης, αλληλοκατανόησης και ενισχύουν τους κοινωνικούς δεσμούς
-Μέσω του κουτσομπολιού τα άτομα διασκεδάζουν, συνάπτουν συμμαχίες, ανταλλάσσουν πληροφορίες, εμπεδώνουν τους κοινωνικούς κανόνες, επηρεάζουν και διαμορφώνουν τις απόψεις των άλλων, μαθαίνουν από τα σφάλματα και τα παθήματα των υπολοίπων, προβάρουν επιθυμητές ή απευκταίες συμπεριφορές και διατηρούν την κοινωνική σύγκριση, μέσω της οποίας εγκαθιδρύεται η αυτοεκτίμηση. Το κουτσομπολιό ενισχύει τα στερεότυπα, διαμορφώνει κανόνες, μεταδίδει δεδομένα για την προσωπικότητα των ανθρώπων. Ο νεοεισερχόμενος σε έναν οργανισμό κατασκευάζει νοητικούς χάρτες για το ποιον πρέπει να σέβεται, ποιον να αποφεύγει, με ποιον να συσχετιστεί, ποια είναι η νομή της εξουσίας και η επιρροή του καθενός.
- Τα άτομα προσπαθούν μέσω του κουτσομπολιού να νιώσουν ανωτερότητα ( ο άλλος έχει υποπέσει σε λάθος, όχι εγώ), να ενισχύσουν την κοινωνική τους αίγλη, να απαλλαγούν από τις δικές τους ενοχές.
-Μέσω των κοινωνικών σχολίων οι άνθρωποι κατανοούν τις προσδοκίες των άλλων από αυτούς.
Μέσω του κουτσομπολιού μαθαίνουμε περισσότερα για το αξιολογικό σύστημα αυτού που κρίνει παρά για τον κρινόμενο.
-Το κουτσομπολιό καθησυχάζει επειδή διασπείρει πληροφορίες που ερμηνεύουν συμπεριφορές. Για παράδειγμα η απόλυση ενός καλού υπαλλήλου μπορεί να προκαλέσει αμηχανία στους υπαλλήλους, εάν δεν υπάρξει μια σοβαρή εξήγηση από τη διοίκηση. Επειδή αυτό είναι δύσκολο οι εργαζόμενοι στην επιχείρηση δίνουν εναλλακτικές ερμηνείες κουτσομπολεύοντας και απαλλάσσονται από τη σύγχυση. Παράλληλα συγκρίνουν τη δική τους συμπεριφορά με αυτήν του συναδέλφου που έχασε τη δουλειά του και γνωρίζουν τι πρέπει να αποφύγουν και πώς να αποτρέψουν παρόμοιες καταστάσεις. Εν ολίγοις τα κοινωνικά σχόλια προετοιμάζουν τους ανθρώπους για μελλοντικές δυσκολίες.
-Το κουτσομπολιό καλλιεργείται από την παιδική ηλικία. Τα σχόλια των παιδιών αρχικά είναι πιο αθώα, αλλά πιο αμείλικτα. Συνήθως μιλούν μπροστά στο φίλο, τον οποίο κριτικάρουν, ο οποίος σταδιακά μαθαίνει ότι οι συμπεριφορές του έχουν αντίκτυπο στους άλλους, ότι δεν είναι κοινωνικά αόρατος και ότι οι πράξεις του επιφέρουν συνέπειες. Το κουτσομπολιό των ενηλίκων έχει σκοπό να μειώσει την εξουσία και την επιρροή σημαντικών άλλων ( πολιτικών, ηθοποιών κλπ.) Η κριτική των παιδιών αποσκοπεί στο να εξυψώσει τον εαυτό ( κοίτα τι έκανα εγώ, που ο άλλος δεν μπορεί να κάνει ή το πράττει χειρότερα από μένα). Από πολύ νωρίς τα κορίτσια σχολιάζουν επί πολλαπλάσιο χρόνο τα αγόρια, που τους αρέσουν, ενώ αντίθετα τα αγόρια δεν αποκαλύπτουν εύκολα τα συναισθήματά τους. Το κουτσομπολιό είναι ένας παράγοντας, που ενισχύει την ιεραρχία σε μια σχολική τάξη και διαμορφώνει την προσωπικότητα των μαθητών.
-Στην ενήλικη ζωή οι γυναίκες σχολιάζουν περισσότερο τα άτομα που επηρεάζουν τη ζωή τους, ενώ οι άντρες μιλούν γενικότερα κουτσομπολεύοντας πολιτικούς, ποδοσφαιριστές κλπ.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Διαγνωστικά Εργαλεία Για Εκπαιδευτικούς

ΣΤΑΣΕΙΣ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Η χρήση του Facebook στην Ελλάδα