Τετάρτη, 24 Αυγούστου 2011

ΠΑΙΔΕΙΑ


ΠΑΙΔΕΙΑ
Ευστράτιος Παπάνης, Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Αιγαίου

Ενώ το Υπουργείο Παιδείας και οι Πανεπιστημιακοί ερίζουν για τις διοικητικές και οικονομικές αλλαγές, λίγος λόγος γίνεται για την ουσία της εκπαίδευσης, η οποία δεν είναι αποκομμένη από τους μετασχηματισμούς στην ελληνική κοινωνία, την αλλαγή στην πυρηνική οικογένεια, και τις ελπίδες μιας νέας γενιάς, που παρακολουθεί, απρόσκλητη στο διάλογο, και ανήμπορη να επέμβει. Ο αγώνας προδεδικασμένος και η αρετή, ουσιώδες επιστημονικό συστατικό, εξοβελισμένη από τις διδακτικές αίθουσες. Ο αγώνας για την προσωπική επιβίωση δεν επιτρέπει πολυτέλειες.
Ίσως ο μόνος τρόπος για ουσιαστική καλλιέργεια της προσωπικότητας να είναι η αβίαστη, ελεύθερη και οικονομικά προσβάσιμη συμμετοχή σε ένα σύστημα εκπαίδευσης, που συνδυάζει την ανάπτυξη των δεξιοτήτων με την ατομική συμβουλευτική και την φιλτραρισμένη με τον κριτικό λόγο γνώση. Μια κατάρτιση, που αναδεικνύει το τοπικό, στοχεύοντας στο οικουμενικό, απευθύνεται σε ενεργούς και υποψιασμένους πολίτες και δεν διαφεντεύεται από κανέναν. Μία παιδεία, στην οποία ο αντίλογος δεν είναι πρόφαση, αλλά βασική δημοκρατική επιταγή.
Στην Ακαδημία των Πολιτών το όνειρο δεν είναι νέο. Είναι το ίδιο με αυτό που γεννήθηκε στην αιολική γη πριν χιλιάδες χρόνια και που σήμερα μεταλαμπαδεύεται αυτούσιο στους σπουδαστές μας. Το κέλευσμα ανοιχτό σε όλους και κυρίως σε αυτούς, που αισθάνονται ότι η παιδευτική τους πορεία διακόπηκε κάποτε, εξαιτίας των κοινωνικών ανισοτήτων, αλλά και σε όσους πιστεύουν ότι η μάθηση είναι ατελεύτητη και διηνεκής.

Εάν τα ιδανικά του Ελληνισμού και του Χριστιανισμού συγχωνεύονται με συνοπτικές διαδικασίες σε κάθε βαθμίδα, στην Ακαδημία Πολιτών αποτελούν το στέρεο οικοδόμημα για την ανάπτυξη ελεύθερων συνειδήσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: